ព្រះថេរបណ្ឌិតមានលក្ខណៈ៥គឺ៖

ព្រះថេរបណ្ឌិតមានលក្ខណៈ៥គឺ៖
  • កាលវាទីៈ ជាអ្នកនិយាយត្រូវកាល។
  • ភតូវាទីៈ និយាយពាក្យពិត។
  • អត្ថវាទីៈ និយាយពាក្យមានប្រយោជន៍។
  • ធម្មវាទីៈ និយាយពាក្យជាធម៌។
  • វិនយវាទីៈ និយាយពាក្យជាវិន័យ។
សម្គាល់ៈ ចំណែកព្រះថេរពាលវិញមានលក្ខណៈ៥យ៉ាងផ្ទុយគ្នាពីនេះ។

បិដកមាននិកាយ៥យ៉ាងគឺ៖
  • ទីឃនិកាយៈ​ គម្ពីរដែលមានព្រះសូត្រវែងៗ។
  • មជ្ឈិមនិកាយៈ គម្ពីរដែលមានព្រះសូត្រកណ្តាលៗ។
  • សំយត្តនិកាយៈ គម្ពីរដែលមានព្រះសូត្រខ្លីៗ។
  • អង្គុត្តរនិកាយៈ គម្ពីររួបរួមព្រះសូត្រជាវគ្គៗ(ពួកនិបាតមានឯកនិបាត ជាដើម)។
  • ខុទ្ទកនិកាយ គម្ពីរដែលរួបរួមនូវពួកធម៌តូចៗ១៥ប្រភេទ។
សម្គាល់ៈ បើយើងនិយាយអំពីគម្ពីរព្រះត្រៃបីដកមានឈ្មោះធំៗបីគឺ៖ «ព្រះវិន័យ១ ព្រះសូត្រ១ និងព្រះអភិធម្ម១» ។ ក្នុងនោះព្រះវិន័យមាន៥គម្ពីរ និងព្រះអភិធម្មមាន៧គម្ពីរ តែក្នុងទីនេះពាក្យថា «និកាយ៥»គឺរាប់ឈ្មោះបិដកទាំងអស់១១០ភាគ មិនមែនជាឈ្មោះនិកាយ៥របស់គម្ពីរសុត្តន្តបិដកនោះទេ។
ក្នុងទីនេះសូមពោលពីបីដកទាំងបីសិនគឺ ការប្រមូលមកនូវពុទ្ធវចនៈទាំងអស់គឺ បាតិមោក្ខ២ វិភង្គ២ ខន្ធកៈ២២ បរិវារៈ១៦ដែលបានចងក្រងតាំងពីបឋមសង្គាយនារៀងមក ឈ្មោះថា«វិន័យបិដក»។ ពិទ្ធវចនៈគឺទីឃនិកាយមាន៣៤ប្រសូត្រ មជ្ឈឹមនិកាយមាន១៥២ព្រះសូត្រ​ សមយុត្តនិកាយមាន ៧៧៧៦២ព្រះសូត្រ ខុទ្ទកនិកាយ មានពួកធម៌១៥ប្រភេទគឺ ខុទ្ទកបាឋៈ ធម្មបទ ឧទាន ឥតិវុតកៈ សុត្តនិបាត វិមានវត្ថុ បេតវត្ថុ ថេរគាថា ថេរីគាថា ជាតក និទ្ទេស បដិសម្ភិទា អបទាន ពុទ្ធវង្ស ចរិយាបិដក ឈ្មោះថា «សុត្តន្តបិដក»។ ពុទ្ធវចនៈមាន៧គម្ពីរគឺធម្មសង្គណីជាដើម ឈ្មោះថា «អភិធម្មបីដក»។
គម្ពីរខុទ្ទកនិកាយតើដូចម្ដេច? គឺបណ្ដានិកាយទាំង៥នេះវៀរតែ៤និកាយខាងដើមចេញពុទ្ធវចនៈដ៏សេសមានវិន័យបិដក អភិធម្មបិដក និងបាលី១៥ប្រភេទមានខុទ្ទកបាឋៈ ជាដើម ឈ្មោះថា«ខុទ្ទកនិកាយ» ដូច្នោះឯង។