ប្រធានទី៣៩៖ មតិអ្នកសិក្សាមួយចំនួនបានពោលថា៖ “រឿងគូលីកំនែនមានខ្លឹមសារណែនាំឲ្យបន្ថយជំនឿលើព្រះពុទ្ធ សាសនា ។ដូចនេះមិនគួរយករឿងនេះមកសិក្សាឡើយ”។ តើអ្នកយល់ដូចម្តេច?


សេចក្ដីអធិប្បាយ
ប្រជាជន​ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​សុទ្ធ​តែ​អ្នក​កាន់​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ ហើយ​ជឿ​ជាក់​យ៉ាង​មុត​មាំ​ក្នុង​វិស័យ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​។ ​ចំណេក​ច្បាប់​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ​ខ្មែរ​ក៏​បាន​ចែង​ថា ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ជា​សាសនា​របស់រដ្ឋ។ រីឯ​ក្នុង​ស្នា​ដៃ​អក្សរ សិល្ប៍​រឿង​គូលី​កំនែន​របស់​លោក​អ៊ឺ​ម ថកក៏​បាន​លើក​បញ្ហា​ជំនឿ​សាសនា​នេះ​ដាក់​ក្នុង​ដំណើរ​រឿង​នៃ​វណ្ណ​កម្ម​នេះដែរ។ ដូច​ជា​ពេល​នេះ​មាន​មតិ​អ្នក​សិក្សា​មួយ​ចំនួន​បាន​ចោទ​ថា រឿង​គូលី​កំនែន​មាន​ខ្លឹ​ម​សារណែនាំឲ្យ​បន្ថយ ជំនឿ​លើ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ។​ដូចនេះ​មិន​គួរ​យក​រឿង​នេះមក សិក្សា​ឡើយ”​។ តើ​ការ​យល់​ឃើញ​ដូច​ខាង​លើ​នេះ ត្រឹម​ត្រូវ​ដែរ​ឬទេ?
ជា​បឋម​យើង​គប្បី​យល់​នូវ​ពាក្យ ខ្លឹម​សារ​បន្ថយ​ជំនឿ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនាជា​មុន​សិន។ ខ្លឹម​សារ​នៅ​ពេល នេះ​មាន​ន័យថា អត្ថ​ប្រយោជន៍​ឬ​សារៈ​សំខាន់។ រីឯពាក្យ​បន្ថយ​ជំនឿ​មាន​ន័យថាធ្វើ​ឲ្យ​ចុះ​ថយ​នូវការ ជឿ​ជាក់​ទៅ​លើ​អ្វី​មួយ។ ចំពោះ​ពាក្យ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​សំដៅ​លើ​ឱវាទ​ឬ​ពាក្យ​ទូន្មាន​របស់​ព្រះពុទ្ធ​បរមគ្រូ​នៃ​យើង​។ រឿង គូលី​កំនែន​ជា​ស្នាដៃ​អក្សរ​សិល្ប៍​មួយ​ប្រភេទ​ដែល​មាន​និន្នា​ការ​ទៅ​រក​លទ្ធិ​សង្គម​និយម។ វណ្ណ​កម្ម​នេះ​ត្រូវ​បាន​លោ
ក​អ៊ឹម ថុក​តាក់​តែង​ឡើង​ក្នុង​គោល​បំណង​កែ​ប្រែ​គំនិត​មនុស្ស​ខ្មែរ​ឲ្យ​ឆ្ពោះ​ទៅ​រក​អ្វី​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ជឿន​លឿន ទាន់​សន្ទុះ​នៃ​ការ​រីក​ចម្រើន​របស់​មនុស្ស​ជាតិ។រឿង​នេះ​ត្រូវ​បាន​អ្នក​សិក្សា​មួយ​ចំនួន​យល់​ថា មាន​ខ្លឹម​សារ​ណែនាំ អ្នក​មាន​ឲ្យ​បន្ថយ​ជំនឿ​ទៅ​លើ​ព្រះពុទ្ធ និង​មិន​គួរ​យក​មក​សិក្សា​ទេ។ គេ​យល់​ឃើញ​បែប​នេះ​ដោយ​សម្អាង​លើ​ហេតុ​ផល​មួយ​ចំនួន​ដូច​ខាង​ក្រោម​៖ តួ​អង្គ​មួយ​ចំនួន​ដែល​ស្តែង​ចេញ​ជា​សកម្មភាព​ផ្សេង​ៗ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យអ្នក​សិក្សា​ទ ទួល​អារម្មណ៍​ដូច​ជា​បន្ថយ​នូវ​ការ​ជឿ​ជាក់​លើ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ដែល​ក្នុង​នោះ​រួម​មាន លឹម​ជា​មនុស្ស​ធ្លាប់​បួស​រៀន ក្នុង​សំណាក់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ធ្លាប់​បាន​ទេសនា​អប់រំ​ដល់​ពុទ្ធ​សាស​និក​ជន​គ្រប់​ទី​កន្លែង ​បែរ​ជា​លែង​ជឿ​លើ ​កម្ម ផល​ទៅ​វិញ​ដូច​គាត់​បាន​បញ្ចេញ​ទស្សនៈ​ជំទាស់​ឪពុក​ម្តាយ​គាត់​គឺ​តាង៉ែត​យាយ​ម៉ុក​ថា​ គ្មាន​កម្ម​ផល​ឯណា​ទេម៉ែ មក​ពី​យើង​ល្ងង់​មក​ពី​យើង​ខ្សោយ​បាន​ជា​រាជ​ការ​បារាំង​ ជប៉ុន ​អស់​នោះ​សង្កត់​យើង...។ ចំណែក​អាចារ្យ​គឹម មាន​ជីវិត​ស្និទ្ធ​នឹង​វត្ត​អារាម​ក៏​ដូច​ជា​នឹង​ព្រះសង្ឃ​។ គេ​តែង​ធៀប​អាចារ្យ​នេះ​ដែល​ចេះ​ធម៌​អាថ៌​ដូច​ជា​ឃ្លាំង​ធម៌ ប៉ុន្តែ​បែ​ជា​ឆ្លៀត​ឱកាស​លើកយក​ទស្សនៈ​កម្ម​ផល​ មក​ប្រើ​ប្រាស់​ក្នុង​គោល​បំណង​កេង​ប្រវញ្ច័​យក​ផល​ប្រយោ​ជន៍​ទៅ​វិញ ដូច​សំដី​គាំត់​វែក​ញែក​ផ្លូវ​ធម៌​ប្រាប់​លឹម​ថា៖“...ឯង​ត្រូវ​តែ​សង​ជួស​គាត់​ទៅ​បើ​ឯង​មិន​ចង់​ឲ្យ​ម៉ែ​ឪ​ឯង​មាន​ពៀរ ទៅ​ជាតិ​ក្រោយ...រី​ឯ​លោក​គ្រូ​ម៉ក់​ជា​លោក​គ្រូ​សូត្រ​ស្តាំ​នៅវត្តត្បូង មាន​កាត​ព្វ​កិច្ច​ផ្សព្វ​ផ្សាយ និង​អប់រំ​ពុទ្ធ​បរិស័ទ ​ឲ្យ​មាន​ជំនឿ​ជាក់​លើ​ធម៌​ព្រះ​វិន័យ​របស់​ពុទ្ធ​សាសនា ប៉ុន្តែ​ជាក់​ស្តែង​បែរ​ជា​គាត់​មាន​ទស្សនៈ​ថ្មីៗ​យក​ទៅ​បំរើឲ្យ​ ផ្នែក​នយោ​បាយ​សង្គម​ទៅ​វិញ។ បើ​យើង​និយាយ​ពីឧបាសក​យឹម​វិញ ចូល​វត្ត​រាល់​ថ្ងៃ​សីលហើយ​គាត់​តែង​តែណែ​នាំ​ដល់​ឧបាសក ឧបាសិកា ព្រះសង្ឃ​ឲ្យ​លះ​បង់​នូវ​ជំនឿ​កម្ម​ផល​មក​ជឿ​លើ​អ្វី​ដែល​ជា​ការ​ពិត​ជាក់​ស្តែង​វិញ​។ អ្នក និពន្ធ​ក៏​បាន​បង្ហាញ​ផង​ដែរ​ថា​អ្នក​ដែលជឿ​ស៊ប់​លើ​កម្ម​ផល​ខ្លាំង​ពេក​នឹង​បាត់​បង់​ជីវិត​ដូច​ជា​តាង៉ែត យាយម៉ុក នាងហេង ខំ​ភាវ​នា​ធម៌​នឹកគុណ​ព្រះពុទ្ធ ព្រះ​ធម៌ ព្រះសង្ឃ ក៏ជៀស​មិន​ផុត​សេចក្តី​ស្លាប់ ។ ឯ​យឹម លឹម ឬ​ម៉ឹង​បែរជា​នៅ​រស់​រានមាន​ជីវិត។
ហេតុ​​ផល​ទាំង​អស់​នេះ​ហើយ​ដែល​មិន​គួរ​យក​រឿង​គូលី​កំនែន​មក​សិក្សា ព្រោះ​នាំឲ្យ​កាត់​បន្ថយ​នូវជំនឿ លើ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា។ប៉ុន្តែ​បើ​យើង​ពិ​ចារ​ណា​ឲ្យ​ជ្រៅ​ជាង​នេះ​បន្តិច​យើង​ឃើញ​ថា​ ខ្លឹម​សារ​នៃ​រឿង​នេះ​មិន​កាត់​បន្ថយ​លើ​ជំនឿ​សាសនា​នោះ​ទេ ដូច​នេះ​ចាំ​បាច់​យក​មក​សិក្សា។ បាន​ជា​ហ៊ាន​ថា​ដូច​នេះ​ព្រោះ​យើង​អាច​ទាញ​ហេតុ​ផល​មួយ​ចំនួន​ដូច​ជា បើ​មិន​យក​មក​សិក្សា​ទេ​ហាក់​ដូច​ប្រឆាំង​ទៅ​នឹង​ជំនឿ​របស់​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ខ្មែរ ក៏​ដូច​ជា​ប្រឆាំង​នឹង​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ​ដែរ។​ក្នុង​វិ​ស័យ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​វត្ត​អារាម មាន​តួនាទី​សំខាន់​ណាស់ ជា​កន្លែង​បណ្តុះ​បណ្តាល​នូវ​ផ្នែក​សីល​ធម៌ អប់រំ​ចិត្ត និង​វិជ្ជា​ជីវៈ​ផង​ដែរ។ ជាក់​ស្តែង​អ្នក​និពន្ធ​បាន​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ឲ្យ​ឃើញ​ពី​ឥទ្ធិ​ពល​នៃ​ជំនឿ​របស់​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ជុំវិ ញ បញ្ហា​ទំនៀម​ទម្លាប់​ប្រពៃណី​សង្គម​ខ្មែរ​តាម​រយៈ​ព្រះ​ពុទ្ធ​​សាសនា​ដូច​ជា​លឹម​បាន​ធ្វើ​បុណ្យ​បង្សុ​កូល​ឧទ្ទិស​កុសល​ដល់វិញ្ញាណ​ក្ខន្ធ​ឪពុក​ម្តាយ និង​គូដ​ណ្តឹង​ដែល​បាន​ចែក​ឋាន​ទៅ​នៅ​ពេល​យន្ត​ហោះ​ទម្លាក់​គ្រាប់​បែក​នៅ​ឯ ភ្នំពេញ។ មួយ​ទៀត​សោត​ប្រជា​ជន​មាន​ជំនឿ​ថា​កូន​ប្រុស​ត្រូវ​ទៅ​បួស​រៀន​ដើម្បី​សង​គុណ​ឪពុក​ម្តាយ និង​បាន​រៀន​សូត្រ​ផ្នែក​ធម៌​អាថ៌ ផ្នែក​សីល​ធម៌ និង​វិជ្ជា​ជីវៈ​ផ្សេងៗ។ល។ ដូច​ជា​លឹម​ជា​ដើម​ម៉្យាង​ទៀត​បញ្ហា ​ជំនឿងប់​ងល់ ដោយ​គ្មាន​ការ​ពិចារ​ណា​ឲ្យបាន​ម៉ត់​ចត់​នោះ​ឡើយ ពោល​គឺ​ពេល​មាន​អាសន្ន​ត្រូវ​ចេះ​រិៈរក​វិធី​ដោះ​ស្រាយ មិន​ត្រូវបន់​ឲ្យ​ព្រះ​ជួយ​នោះ​ទេ។
លើស​ពី​នេះ​ចំនុច​ដែល​គួរ​កត់​សំគាល់​មួយ​ទៀត គឺ​អ្នក​និពន្ធ​ចង់​បាន​តួអង្គ​តាង៉ែត​យាយ ​ម៉ុក នាង​ហេង​ក្នុង​បំណង​ដាស់​មតិ​អ្នក​អាន​ទាំង​ឡាយ​ឲ្យ​ស្អប់​ខ្ពើម​សង្គ្រាម​ព្រោះ​សង្គ្រាម​បា​ន​បំផ្លិច​បំផ្លាញ ជិវិត មនុស្ស​និង​វត្ត​អារាម​នានា។​ មាន​ន័យ​ថា​អ្នក​ទាំង​បីស្លាប់​ដោយ​សារ​សង្រ្គាម។ អំណះ​​អំណាង​នានា​ខាង​លើនេះ​យើង​ឃើញ​ថា រឿង​គូលី​កំនែន​មិន​បាន​បន្ថយ​ជំនឿ របស់​អ្នកអាន ឡើយ​។ ដូច​នេះ​ត្រូវ​តែ​យក​មក​សិក្សា។
ឆ្លង​​តាម​ការ​វែក​ញែក​ខាង​លើ​យើង​ឃើញ​ថា​ទស្សនៈ​ទីមួយ​មើល​ឃើញ​តែ​ចំនុច​អវិជ្ជ​មានរបស់​តួអង្គ ដែ ល​ពាក់​ពន្ធ័ នឹង​ជំនឿ​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា។ ចំនែក​ទស្សនៈ​ទីពីរ បាន​មើល​ឃើញ​ជ្រៅ និង​វិភាគ​ទៅ​តាម​ទិដ្ឋ​ភាព​នៃ​ជីវិ ត​រស់​នៅ​ជាក់​ស្តែង​ក្នុង​សង្គម​ពិតៗ។
សរុប​​សេចក្តី​មក​ទស្សនៈ​ប្រធាន​ដែល​បាន​លើក​ឡើង​ខាង​លើ​ពុំទាន់​មាន​លក្ខណៈ​ត្រឹម​ត្រូវ​នោះ​ទេ ព្រោះ ជា​ការ​យល់​ឃើញ​ដោយ​យល់​ពុំ​ច្បាស់​ពី​តួនា​ទី​អក្សរ​សិល្ប៍ និង​គំនិត​សំខាន់​របស់អ្នក​និពន្ធ​ដែល​ចង់​អប់រំ កែ​លម្អ សង្គម​ឈាន​ទៅ​រក​សុភមង្គល និង​ការអភិវឌ្ឍ ។ តែ​ទោះ​ជា​យ៉ា​ងណា​ក៏ដោយ  ទស្សនៈ​នេះ​បាន​ដាស់​ស្មារ​តី ​ដល់ ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ពិសេស​ព្រះពុទ្ធ​សាសនិក​ជន​ឲ្យ​ចេះ​ពិចារណា​ថ្លឹង​ថ្លែង​រក​ហេតុ​ផល​ឲ្យ​ជាក់​លាក់​នូវ​អ្វី​ដែល​គួរ​ជឿ​និង​អ្វី​ដែល​គួរ​អនុវត្ត​តាម​ដើម្បី​រស់​នៅ​ក្នុង​ភាព​ថ្លៃ​ថ្នូរ​ជា​មនុស្ស៕